keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Päivähoitojumalan päätöksellä


Sain kauan odotetun hoitopaikkapäätöksen kuopukselle. Eikä taas mennyt niinkuin Strömsössä. Kirjoitin jo vetoomukset hoitopaikkajumalalle ja sain sieltä surunvalittelut. En ole yksinhuoltaja enkä voi itseäni siihen verrata, mutta toivon sydämestäni, että heitä ei pompoteta asiassa vastaavasti. 

Meillä siis on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, jotka päivähoitojumalan päätöksellä menevät kahteen eri päiväkotiin. Eipä siinä mitään, mutta meillä on vain yksi aikuinen niitä lapsia noutamassa päiväkodeista jotka sulkevat ovensa kello viisi. Vaikka oman työni toimistoaika periaatteessa loppuu neljältä, kynää ei valitettavasti voi tipauttaa neljältä jos hommat on kesken. Yleensä se vielä menee niin, että se päivän ei-iloisin asiakas soittaa viittä vaille neljä ja siitä se sitten lähtee...lapasesta, se kotiinlähtö siis. 

Olen yleensä aina viimeisten joukossa noutamassa lapsia ja nyt sitten kahdessa päiväkodissa minun lapseni odottelevat yksinään viimeisenä äitiä saapuvaksi. Toinen saa odotella vielä pidempään, noutopaikkoja kun kerran on kaksi. Kurja paikka lapselle. Kurjaa on myös palata takaisin yt-neuvotellulle työpaikalle ilmoittaen, että MINUN pitää sitten lähteä neljältä. TASAN.

Lisäbonuksena tietenkin olen kuullut kommentin kahdelta päiväkodin johtajalta, että lapseni on tulossa hoitoon väärään aikaan vuodesta, kesken toimintakauden. 

Anteeksi, että olemme siittäneet sydänkäpysemme väärään aikaan vuodesta ja että äitiyslomani ei pääty elokuun alussa. Näin sitä yhteiskunta tukee työhönpalaavaa kotona vetelehtijää.

Ja ei, minä en arvostele yhtäkään päiväkotia tai päiväkodin tätiä tai setää, enkä edes sitä akka ylijumalaa. En väitä, että minua ja minun lapsiani pitäisi kohdella jotenkin eriarvoisesti. Vaan tämä on toteamus siitä, että systeemi ei toimi. Meillä kaksi vanhempaa oli jonkun aikaa kahdessa eri hoitopaikassa, silloin meitä oli kaksi vanhempaa kuskaamassa, siltikin järjestely oli hankala ja stressaava.

PS.
Olen lähettänyt hoitopaikkahakemuksen kun kuopus sai nimen. Olisi pitänyt ymmärtää tehdä se jo raskaustestin osoittaessa positiivista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Rillo hykertelee ilosta jokaisesta kommentista. Kiitos!