torstai 15. marraskuuta 2012

Huuto erämaasta!

Eilen telkkaria katsellessa alkoi oikein ärsyttämään pääkaupunkikeskeisyys. Asuuhan siellä toki iso osa suomalaisista, mutta hohoi, on meitä täällä muitakin! Ja meillä on täällä susirajalla myös tv-vastaanottimia. Värillisinä jopa.

Oikeastaan se mikä pisti ärsyttämään, oli kommentti, että kaikki Helsingin ulkopuolella asuvat keskittyvät vain vihaamaan Helsinkiä. No, onhan meillä täällä erämaassa muutakin tekemistä. Vihaako kaikki sitten Helsinkiä? En minä ainakaan. Vaikka en haikaile sinne muutosta, niin en silti vihaa. Työasioissa piipahdan oikein mielelläni ja kesällä juuri lomailtiinkin siellä. Kaunis kaupunki, paljon nähtävää ja koettavaa.

Tämä kommentti tuli sellaisen tyypin suusta, joka on muistaakseni kotoisin jostain Kouvolan suunnalta. Mulla ei muuten ole mitään antipatioita sitäkään kaupunkia kohtaan. En ole koskaan käynyt, mutta voisin toki käydä. Sitä vaan, että onkohan tämä Helsinki-viha ihan pelkästään niiden toimesta, joista ei koskaan voi tulla paljasjalkaisia helsinkiläisiä, mutta kuitenkin asuvat ja elävät siellä. 

Oman nykyisen kotikaupunkini Facebook-sivulla kyseltiin, että kuinka moni tykkääjä on paljasjalkainen paikallinen. Ja mua kyllä ärsytti se kysymys. Ihan niinkuin minä olisin jotenkin huonompi kaupunkilainen, kun en ole täällä syntynyt. No toivuin nopeasti. Oikeastaan olen oikein onnellinen, etten ole minkään kaupungin paljasjalkainen asukas. Tykkään toki entisistäkin kotikaupungeistani, mutta se, että olen täällä korpien keskellä 'tuntematon suuruus' on aika kiva juttu sekin.

Eli siis tämän sekavan kirjoituksen pääpointti on, että elä ja anna muidenkin elää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Rillo hykertelee ilosta jokaisesta kommentista. Kiitos!